Nieuws

21 september- Autoloze zondag

Op zondag 21 september verandert Amsterdam voor één dagje in een autoloze stad. Het staat dan volledig in teken van elektrisch, zuinig en milieubesparend vervoer. Door heel Amsterdam worden er schoner vervoertoeren gehouden, ook de elektrische motor en de Tante Paula step rijden mee. In de Jan van Galenstraat in de Baarsjes kunt u o.a. langskomen om debatten te volgen tussen politici, maar natuurlijk vooral om een proefrit te maken op een echte Tante Paula elektrische step!

Persbericht:

Amsterdam autovrij
 
   
 Onder het motto ‘Gezond bewegen in een schone stad’ is Amsterdam op zondag 21 september opnieuw grotendeels autovrij. Ook dit jaar kunnen inwoners en ondernemers subsidie krijgen om evenementen en activiteiten te organiseren. De gemeente Amsterdam wil met de autovrije dag het lopen, fietsen en reizen met het openbaar vervoer binnen de ring stimuleren en het gebruik van de P+R voorzieningen in de stad bevorderen voor een gezondere lucht. De centrale stad en de stadsdelen hebben gezamenlijk € 537.500 gereserveerd om de autovrije dag tot een succes te maken.  
   
 Onderzoek van de Dienst Onderzoek en Statistiek (O+S) uit oktober 2007, vlak na de autovrije dag 2007, wijst uit dat driekwart van de Amsterdammers vindt dat er weer een autovrije zondag georganiseerd moet worden. Op de autovrije dag liet volgens hetzelfde onderzoek tweederde van de Amsterdammers de auto staan.

Bij de reguliere en extra P+R terreinen werden zesduizend gratis vervoerbewijzen voor het OV verstrekt. Wethouder Tjeerd Herrema (Verkeer en Vervoer): “De stad was volgens politie, centrale stad en stadsdelen zeer autoluw. En daarmee kunnen we spreken van een geslaagde dag, al zijn er natuurlijk verbeterpunten. Die nemen we zeker ter harte.”

Met de autovrije dag wil de gemeente Amsterdammers én bezoekers van de stad laten zien dat men zonder auto ook snel en goed naar en door de stad kan reizen. “Op een drukke weg als de Stadhouderskade was op de autovrije dag in 2007 tot 30% minder schadelijk fijn stof in de lucht. Dat blijkt uit metingen van de GGD Amsterdam. Voor een stad met gezonde lucht moeten we dus echt de auto vaker laten staan en kiezen voor alternatief vervoer. De autoloze zondag laat zien dat dit mogelijk is,” zegt Marijke Vos, wethouder Milieu.

Amsterdam sluit met de autovrije dag aan bij het landelijke initiatief van Milieudefensie ‘De week van de vooruitgang’ die loopt van 16 t/m 22 september.

Extra inzet verkeersregelaars en communicatie
In 2007 was de druk op de verkeersafzettingen aan de rand van het afgesloten gebied groot. Dit jaar worden er daarom nog eens vijftig extra verkeersregelaars ingezet bij de afzettingen. Ook is er meer geld gereserveerd voor regionale en landelijke communicatie.

Evenementen
Op de autovrije zondag wordt traditiegetrouw de Dam tot Damloop gehouden. Daarnaast stelt de gemeente subsidie beschikbaar aan bewoners en ondernemers om evenementen en activiteiten te organiseren. Initiatieven kunnen worden aangemeld via
autovrijedag@ivv.amsterdam.nl

Autovrij gebied
Het autovrije gebied bevindt zich binnen de ring A10, met uitzondering van het stadsdeel Zeeburg. Verkeer kan tussen 10.00 en 17.00 uur vanaf de ring A10 de stad niet in, maar wel uit. Belangrijke doorgaande routes in de stad houdt de gemeente vrij voor nood- en hulpdiensten. Het openbaar vervoer en taxi’s blijven rijden. Op 20 maart besluiten de stadsdelen in overleg over deelname.

3 juli 2008

Amsterdam krijgt 100 stroompalen voor elektrische voertuigen

                    
    

Iedereen voelt onmiddellijk aan dat elektrische voertuigen veel schoner en minder milieubelastend zijn. En al helemaal als de stroom duurzaam wordt opgewekt. Maar waar laadt je je hybride of elektrische auto, fiets of scooter op? Mister Green en Nuon zijn daarom bezig met een pilot voor 26 oplaadstations door heel Nederland, uit te breiden tot honderd in Amsterdam volgend jaar. “De groei van het aantal elektrische voertuigen gaat pijlsnel. Nu moeten grote groepen mensen de weg naar de stroompaal nog weten te vinden”, zegt Florian Minderop, oprichter en directeur van Mister Green, de leasemaatschappij voor stedelijk elektrisch vervoer.


De uitstoot van broeikasgassen als kooldioxide en fijn stof neemt allerwegen toe. Vooral fijn stof, veroorzaakt door het gebruik van dieselmotoren, zorgt in de Randstad voor problemen. Zo zijn al diverse nieuwbouwprojecten langs of in de buurt van snelwegen opgeschort omdat de uitstoot fijn stof ter plekke eenvoudigweg te hoog lag. Elk van de stedelijke gemeenten probeert daar dan ook wat aan te doen. Zo heeft Amsterdam zich ten doel gesteld de uitstoot van kooldioxide in 2025 met veertig procent ten opzichte van 1990 te laten afnemen.

Het stimuleren van het gebruik van elektrische voertuigen is daartoe een uitstekend middel. Scooters, fietsen en auto’s die op stroom rijden, zijn immers aanzienlijk zuiniger dan conventionele verbrandingsmotoren. Nu de olieprijzen zelfs na recordhoogtes verder stijgen, neemt de aandacht voor de elektrificatie van het (binnen)stedelijk vervoer toe. Mister Green, de Amsterdamse lease- en verhuurmaatschappij voor elektrische scooters, zag haar groei het laatste jaar ruim verdubbelen. Grote automerken hebben aangekondigd voor 2010 met elektrische varianten van hun modellen te komen. En gemeentebesturen staan zonder uitzondering bijzonder positief tegenover elektrificatie. “Marijke Vos, de wethouder van milieu in Amsterdam, heeft alle palen al gezien en gebruikt”, verklaart Florian Minderop.

Bij het grote publiek heerst echter een ontstellend gebrek aan kennis over elektrisch vervoer, zo heeft recent onderzoek in het Verenigd Koninkrijk uitgewezen. De grootste vraag die leeft, is: waar moeten we ons vervoermiddel opladen? Mister Green en Nuon zullen het komende half jaar daarom 26 oplaadstations door heel Nederland opzetten waarin gebruikers hun voertuigen kunnen inpluggen. Na activering met een speciale RFID sleutel wordt een geel snoer aan voertuig en paal bevestigd. Binnen een uur is dertig procent van de batterij vol. En na vier, vijf uur kan opnieuw 250 kilometer worden gereden.

“Als specialist op gebied van elektrische voertuigen ontwikkelen we nu drie soorten oplaadstations: een simpele voor fietsers en scooters, een wat uitgebreidere waarin intelligente software zit, en een voor elektrische auto’s”, zo licht Florian Minderop toe. De kosten van een individuele stroompaal liggen naar verwachting tussen de duizend en zevenduizend euro.

Mister Green verwacht er veel van. Zweden, Noorwegen, Italië en Israël kennen de stroompalen al. Het laatste land wil in 2012 een half miljoen palen hebben en in 2018 alle auto’s op stroom laten rijden. Rond 2025 zal vijftig procent van al het (stedelijk) vervoer in Europa elektrisch zijn. Maar het scheppen van draagvlak en de noodzakelijke infrastructuur kan het bedrijfsleven natuurlijk niet alleen. “We hebben echt een landelijke reclamecampagne nodig. En een centrale regeling voor afgifte van parkeervergunningen. Die worden nu per stadsdeel afgegeven. Dat kan eigenlijk veel sneller”, besluit Florian.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

28 juni 2008

'Milieuvriendelijke' boodschappen van De Kweker

 

Arie Beekman van vereniging Van Galen Vrachtwagen Vrij. Foto Anke Teunissen

 

AMSTERDAM - Horecagroothandel De Kweker voorziet restaurants en cafés in de stad sinds

vrijdag met elektrische auto's van hun spullen. De Kweker, op het groothandelsterrein aan de

Jan van Galenstraat, is het eerste Amsterdamse bedrijf dat overstapt op elektrische wagens.

In de komende jaren wil de groothandel alle wagens die producten bezorgen bij de 5200

klanten van het bedrijf binnen de ring A10, vervangen door elektrische auto's. Op termijn

moet het hele wagenpark van de horecagroothandel op elektriciteit gaan rijden.

Het grote voordeel van elektrische auto's is dat ze relatief schoon zijn. In tegenstelling tot de

dieselbusjes die nu door de stad rijden, stoten ze geen fijnstof of CO2 uit.

Volgens directeur Maurits van Brunschot van De Kweker levert het bedrijf zo een aanzienlijke

bijdrage aan een beter milieu: ''Wij rijden zes dagen per week met zeven busjes kris kras

door Amsterdam. Als we dat op elektriciteit doen scheelt dat veel uitstoot.''

Buurtbewoners zijn blij met het initiatief. ''De Jan van Galenstraat is de vuilste straat van

Amsterdam. Als er meer vrachtauto's op elektriciteit gaan rijden wordt de straat hopelijk wat

schoner,'' zegt Arie Beekman, die al jaren actie voert tegen het vrachtverkeer in zijn straat.

Het opladen van de loodaccu kost ongeveer veertig cent, en daarmee kan zeventig kilometer

worden gereden. Daar staat tegenover dat de wagen anderhalf maal zo duur is als een

dieselversie, zegt Van Bunschot, maar het onderhoud is weer goedkoper. De elektromotoren

hebben minder bewegende delen dan gewone motoren en gaan dus ook minder snel kapot.

Het opladen kan met een speciale snellader en duurt maximaal twee uur. Binnenkort komt er

een nieuwe generatie lithium-ionaccu's uit. Die hebben een bereik van 160 kilometer.

Wethouder Marijke Vos van Milieu is enthousiast. De gemeente overweegt subsidie te geven

aan bedrijven die overstappen op elektrische auto's. (HET PAROOL)

--------------------------------------------------------------------------



Zaterdag 7 juni staan wij op het Damrak in Amsterdam! U kunt daar een rondje op de Tante Paula rijden, de elektrische scooter van dichtbij bekijken of informatie vragen aan een van onze medewerkers.
Vanaf 9 uur ’s ochtends bent u welkom op de Beurs van Berlage, waar meerdere bedrijven hun duurzame producten showen. Amsterdam Duurzaam, wij hopen u daar te zien!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Realisatie: Webprodie internet diensten  sitemap